Prezentul articol îl dedicăm unui studiu de caz, studiu ce își propune să răspundă la întrebarea: lumină naturală sau artificială în fotografia de nuntă?
În ultima perioada în ecosistemul rețelelor sociale sunt vehiculate tot mai mult ipoteze, prin care sunt favorizate stilurile de fotografiere fără incidența luminii artificiale (bliț sau lumina continuă). Unul din principalele argumente al acestor ipoteze este: “modificarea atmosferei evenimentului”. Fără argumemente logice solide, acest premisă tinde să se clatine de la bun început.
Că și o prima precizare, doresc să menționez că personal mă număr printre acei fotografi care preferă lumina naturală în detrimentul celei artificiale. De fapt, în domeniul studiului luminii, este cunoscut faptul că “o compoziție de lumini artificiale nu va fi niciodată atâta de eficientă precum efectul unei lumini naturale”(1). Însă când luăm în discutie fotografia de eveniment, mai cu seamă fotografia de nuntă, condițiile naturale de iluminat decente sunt prezente într-un procent foarte mic.
Una dintre cele mai importante investiții ale unui fotograf de nuntă serios, pe lângă body și obiectivele aparatului foto, îl reprezintă luminile și accesoriile aferente acestora: modificatori, stative, sisteme de prindere, acumulatori etc.. Fără un ecleraj adecvat nici măcar nu putem discuta de o fotografie profesională ci mai degrabă de niște stăruințe amatoricesti. De altfel lumina este fundamentul procesului fotografic. În cele cuprinse mai jos vom analiza de ce unii fotografi investesc sume serioase în sisteme de lumini, pe când alții se mulțumesc în a defila doar cu simplele aparate ce se pendulează de un ham elegant de piele.
Când putem vorbi de o “modificare de atmosferă” a evenimentului?
În primul rând în scenariul din acest capitol luăm în discuție cazul fotografilor amatori, care neștiind să gestioneze corespunzător lumina artificială, se limitează la banalul blitz montat pe patina aparatului. De cele mai multe ori în modul automat…
Această situație duce și către rezultate finale mediocre. Nu mai discutăm de o simplă ”modificare” ci chiar de o “distrugere a atmosferei unui eveniment” prin: tonuri eronate ale pielii subiecților, culori nenaturale, umbre proeminente în zone sensibile alături contraste distructive s.a.m.d.
Argumentul obiectivelor prime
Un alt argument, exploatat la maxim de către divizia foto-hippster, ce promovează agresiv fotografia fără de “distrugerea atmosferei” îl reprezintă utilizarea obiectivelor cu focală fixă, obiectivele prime.
Tehnic vorbind, acest gen de aparaturi permit o deschidere mai mare a diafragmei, fiind cunoscute colocvial ca și obiective ”luminoase”. Însă acest argument nu poate fi aplicat în orice situație.
În momentul de față, tehnică opticii digitale, a avansat atât de mult, încât, teoretic, este nevoie de o mică cantitate de lumina pentru a sensibiliza senzorului aparatului foto (principiu prin care ia naștere imaginea foto digitală). Însă fotografia făcută la o deschidere maximă a diagragmei și cu sensibilitatea ISO mărită nu este întotdeauna și o imagine de calitate.
SCENARIILE CELE MAI SENSIBILE UNDE LUMINA NATURALĂ DEVINE PROBLEMATICĂ
Cele mai bune exemple de scenarii ce pot fi date ca exemplu aici sunt de departe cazul [fotografiilor de nuntă din Biserica] cât și cele din timpul petrecerii de nuntă.
Spațiul interior al bisericii are un mod particular în a-și gestiona lumina. Conceptual, din punct de vedere religios, lumina are o dimensiune teologică.
Arhitectural lumina este captată din exterior, canalizată prin cupola și vitralii, pentru a asigura un anumit tip iluminat, în care este favorizat spațiul bisericii, anumite părți “mai sacre” din biserica etc. Iluminatul bisericesc pune în primul rând accent pe ritual, pe desfășurarea acțiunii și nu se „procupă” în mod direct portretule participanților.
Ori, în cazul fotografilor ce sunt “blocați în lumina naturală”, ce se întâmplă când lumina naturală nu este controlată? Mă refer aici la filtrele prin care trece lumina, până să ajungă în obiectivul aparatului foto: sticlă colorată, reflecții din pardoseală, icoane, picturi murale, etc. Toate aceaste medii optice cu propietăți diferite, culori și densități vor afecta și calitatea luminii din timpul evenimentului.
“Cel mai ușor lucru, atunci când strici ceva, este să spui că așa ai vrut!”
CONCRET
Fără un control asupra luminii naturale ești expus la foarte multe riscuri. Se pot ivi situații în care pe chipurile mirilor, pe rochia de mireasă pot apărea un întreg curcubeu de nuanțe venite din mediul ambiant. Nuanțe care sunt aproape imposibil de corectat în post-procesare.
Lucru care se poate rezolva foarte ușor la fața locului, în cunoștiință de cauză și prin poziționarea a două, chiar trei lumini pe stativ. Pentru a nu “strica atmosfera” lumina artificială trebuie să fie dozată și corectată corespunzător prin filtre de temperatura, astfel încât să se îmbine armonios cu lumina ambianța.
Surse: (1) Max Keller – Light Fantastic (The art and design of stage lighting) – Prestel Publishing p. 11
Scrie un comentariu: